zero waste eye

Zero Waste Tip: Winkel met “the zero waste eye”

In de eerste maanden dat ik verpakkingsvrij winkelde werd ik gek van het plastic. Nu zie ik vreemd genoeg de producten in verpakking bijna niet meer liggen. Dat is een fijne ontwikkeling die zorgt dat ik zo goed als niet meer verleid kan worden door: promo’s aan de kassa, gratis geschenkjes bij een onbelangrijk product, frisdranken, snoep, …Herkenbaar? Ik noem deze kijk kortweg “the zero waste eye”. 

Inspiratie in het buitenland

Vooral op andere locaties valt het me op dat ik gebruik maak van “the eye”. Ik zie het meteen als er een mogelijkheid is om afvalvrij te winkelen. Tijdens onze uitstap in Riga zag ik in de supermarkt dat je zelf een slaatje kon maken in een plastic potje. Wie gewend is om afvalvrij te winkelen heeft uiteraard een eigen potje bij. Ook snoep  of diepgevroren mosselen kon je er zonder afval mee naar huis nemen. Als je “the zero waste eye” hebt, zal je dit onthouden. De volgende keer kom je met een eigen potje of zakje. De winkel zelf maakt hier geen promotie voor, maar de klant heeft wél de mogelijkheid om te kiezen.

groenten zonder verpakking
Er liggen plastic potjes in de winkel, maar met een zero waste eye kies je voor je eigen potje!
diepvriesvoedsel zonder verpakking
Je zero waste eye zal dit onthouden om de volgende keer een diepvrieszak mee te nemen.

Onze supermarkten

Zoiets heb ik bij ons nog niet gezien. Ik denk aan de “slaatjes” en “stukjes fruit” van Albert Heyn met verpakking en handig wegwerpvorkje. Probeer bij Aldi een appel mee te nemen zonder er vijf extra in plastic verpakking mee te sleuren. Delhaize doet het al iets beter op dat vlak. Door klanten zelf hun groenten te laten wegen en het brood nog niet in zakken te stoppen. Zo geef je de klant de keuze om zelf een herbruikbare zak te gebruiken. Iemand met “the eye” winkelt liever in Delhaize dan in Aldi. De voorkeur gaat natuurlijk naar buurtwinkels of initiatieven zoals de buurderij of een plukboerderij!

The zero waste eye

Hoe krijg je nu een “zero waste eye”? Ik kan alleen maar vanuit mijn ervaring vertellen hoe ik een “zero waste eye” kon ontwikkelen.

 

  • De eerste fase is de moeilijkste. De ontwenningsverschijnselen van plastic zijn verschrikkelijk. Ik zag het overal. Ik werd boos op vrienden omdat ik het in hun huis zag. Deze fase moet je doorstaan, omdat het een bewustwording is die je zal aanleren hoe je verder moet zonder plastic.
  • De tweede fase maakt je overdreven vrolijk wanneer je iets ziet dat niet verpakt is en dan moét je dat kopen. In je kasten verzamel je droge voeding, inclusief voedsel dat je eigenlijk niet lust. Dat is eigenlijk logisch: Je hebt nog geen vast ritme gevonden in je aankopen en je hebt wel oplossingen gevonden, maar ze zijn nog niet evident genoeg. Dus wanneer je in de buurt bent, ga je bijvoorbeeld naar de afvalarme winkel Robuust, en sla je meteen een veel te grote voorraad in. Deze fase is nodig om te zien wat je écht nodig hebt. In een latere fase zal je ontdekken dat er dicht bij huis ook veel manieren zijn om zonder afval te winkelen. Je zal ook je voorraad kunnen verkleinen.
  • In de derde fase ben je echt openlijk gaan winkelen met je eigen zakken. Je durft élke keer vragen of je het in je eigen potje kan doen. Tips over hoe je zelf iets kan maken hielpen je al om minder te kopen. Er zit nu een ritme in het winkelen. Je maakt je gerechten naar wat er te vinden is en niet omgekeerd. Wanneer je dan in een andere winkel komt waar je onverwacht mogelijkheden ziet om zero waste te winkelen, wordt je gelukkig, maar je hoeft daarom nog geen voorraad in te slaan. Als ik voldoende in huis heb, maar ik zie een goed initiatief, deel ik het op mijn instagram. Het is mijn manier om die initiatieven toe te juichen. The zero waste eye zal je ook helpen te onthouden waar je welke producten zonder verpakking kan vinden.

Deel wat je ziet met “the eye”

Ik ben er van overtuigd dat je met een zero waste eye minder gaat uitgeven, meer gaat genieten van het winkelen en vooral sneller voorkeur zal geven aan verse producten of lokale handelaars. Ik hoop dat “the eye” stilletjes aan steeds meer mensen zal bereiken, ook supermarktketens. Op die manier wordt de eerste en de moeilijkste fase misschien steeds gemakkelijker te doorstaan.

Heb jij ook een zero waste eye? Zag je ook in bepaalde winkels onverwacht producten zonder verpakking? Deel je tips!

Omdat supermarkten nog steeds de meeste inspanning vragen voor een zero waste eye, somde ik eerder al leuke alternatieven op voor de supermarkt. Wie zijn zero waste eye wil laten ontwikkelen, kan er zeker een kijkje nemen.

Meer op Bloglovin

Geef een reactie

Follow by Email
Instagram
Facebook
LinkedIn